الیاف کازئین(الیاف شیر) چیست؟

الیاف کازئین از دسته الیاف بازیافتی پروتئینی می باشد که از کازئین پلیمریزه شده تولید می شود. اوایل دهه 30 قرن گذشته، آنتونیو فرتی(Antonio Ferretti) یک متد را ابداع نمود تا از طریق آن پروتئین شیر به الیاف تبدیل شود. این الیاف از آنجا که از شیر تولید می شوند و به الیاف شیر نیز شناخته می شوند سازگار با محیط زیست بوده، ضمن آنکه کیفیت و استحکام قابل قبولی نیز دارا می باشد.

کازئین با فرمالدئید یا بنزآلدئید و نمک های فلزی پردازش می شود و سپس از طریق رشته ساز ها الیاف بلند و ابریشمی خارج می شود. الیاف کازئین نرم تر از پشم هستند و دارای گوگرد کمتری هستند.

تولید الیاف شیر

برای تولید این الیاف، ابتدا شیر آبگیری می شود، یعنی تمام محتوای آب از آن خارج می شود. سپس با استفاده از یک روش جدید مهندسی زیستی یک مایع آماده نخ ریسی می شود. مایع آماده شده برای فرآیند ریسندگی به روش تر(تر ریسی) به کار برده شده و از طریق آن لیف نساجی مورد نظر تولید می شود. نکته قابل توجه در رابطه با الیاف شیر(الیاف کازئین) این است که همزمان با تولید آن از یون های فلز روی بهره گرفته می شود، این یون ها پس از اتمام فرایند تولید به اکسید روی تبدیل گردیده و بر این اساس الیاف فوق دارای یک خاصیت ضد باکتری نیز می باشد.

خواص الیاف شیر

همانطور که گفته شد این الیاف از پروتئین شیر تهیه می شوند لذا به نوعی از دسته الیاف پرتئینی به حساب می آیند(بازیافتی پروتئینی). با احتساب این موضوع به جهت ساختاری بسیار شبیه به الیاف پشم می باشد. این شباهت ساختاری به نوعی است که با تست سوزاندن شناخت این دو لیف مقدور نخواهد شد و فقط از طریق شناسایی میکروسکوپی می توان این دو لیف را از یکدیگر تشخیص داد. این الیاف همچون پشم دارای ساختاری فر و موج دار بوده و زیر دستی نرم و خشک دارد لذا یک عایق حرارتی خوب به حساب می آید.

کاربرد الیاف شیر

از این الیاف جهت تولید لباس های گرم زمستانی همچون کلاه، ژاکت و پلوور استفاده می شود. از ترکیب این الیاف با پنبه جهت تولید انواع پیراهن استفاده می شود.

 

الیاف کازئین چیست