برنامه های شستشویی ماشین لباسشویی

شستشوی لباس یکی از بخش‌های مهم بهداشتی است که همگی ما این روزها با آن سر و کار داریم. این شستشوها می بایست تحت یک سری قوانین و مقررات اولیه صورت گیرد، تا همزمان با بحث ضد عفونی و تمیز شدن لباس ها باعث آسیب زدن به آن ها نشود. همه ساله با آغاز اسفند ماه و شروع فصل خانه تکانی ماشین های لباسشویی وارد عمل می شدند و تا اواخر ماه نیز بسیار پر کار بودند. اما امسال این پرکاری با شروع بهار به پایان نرسید و همچنان ماشین های لباسشویی در خط مقدم ضدعفونی‌کردن های خانگی حضور فعال دارند. البته تعطیلی خشکشویی ها را نیز می‌توان به این پرکاری اضافه نمود.

حساسیت‌های این روزهای ما به جهت شستشوی مداوم لباس ها بر هیچ کس پوشیده نیست؛ چراکه با توجه به توصیه‌های پزشکی کادر درمانی این امر یکی از ابتدایی ترین مواردی است که در بهداشت فردی می بایست رعایت شود.

شستشو با ماشین های لباسشویی با تنظیم و انتخاب برنامه شستشویی آغاز می شود؛ که به صورت یک ولوم چرخشی بر روی بدنه اصلی دستگاه است. این ولوم های تنظیم کننده تقریباً در تمامی ماشین های لباسشویی یکسان هستند. ولوم تنظیم کننده ی برنامه با چرخیدن ۳۶۰ درجه ای قادر خواهد بود با توجه به انتخاب ما، حالت های مختلفی را جهت شستشوی لباس ها اعمال نماید. این حالت های مختلف شستشویی می‌بایست بر اساس جنس لباس و میزان کثیفی آن ها انتخاب شوند. باید در نظر داشته باشیم اینگونه نیست که به صورت دلخواه یکی از عناوین را انتخاب کرده و دکمه شروع را فشار دهیم. انتخاب اشتباه در این مرحله می تواند باعث آسیب به ساختار لباسهایمان شود و به این ترتیب لباس ها پس از شستشو دیگر قابلیت استفاده نخواهند داشت.

برنامه های شستشویی

تمامی ماشین های لباسشویی یک مجموعه برنامه های شستشویی شاخص و عمومی را دارا می باشند که هر یک در دمای شستشویی، تعداد آبکشی و خشک کن با یکدیگر متفاوت می باشند.

حالت Cotton

این حالت برای لباس های پنبه ای در نظر گرفته شده است. دمای پیش فرض برای این حالت معمولاً 30 یا 40 درجه سانتیگراد بوده، اما قابلیت آن را دارد که تا دمای بالا تر هم تنظیم شود. تعداد آبکشی در این برنامه معمولا 2 یا 3 در نظر گرفته می‌شود و خشک کن لباس در بالاترین حالت(بالای 1000 دور در دقیقه) تنظیم شده است. به شما توصیه می شود لباس هایتان را تا حد امکان با این برنامه شستشو نکنید، حتی اگر لباس های موجود در مخزن تماما از جنس پنبه و بسیار هم کثیف باشند. باید بدانید که خشک شدن لباس در این تعداد دور تنها یک اتفاق برای لباس شما خواهد انداخت و آن نابودی است!

حالت Hand wash

این حالت شستشویی در لباسشویی های مختلف علاوه بر  Hand wash از اصطلاحات دیگری همچون Daily wash و Easy care نیز بر روی ولوم تنظیم کننده استفاده شده است، ولی همگی آن ها در حالت کلی مفهومی تقریباً یکسان دارند. در این برنامه شستشویی همانطور که از اسم آن مشخص است، شستشوی ساده و مطابق با آنچه توان دست ماست، بر روی لباس انجام خواهد گرفت. دمای آب در این حالت معمولا ۳۰ درجه با تعداد یک یا دوبار آبکشی و خشک کن ماشین روی حالت میانه تنظیم شده است(با توجه به قدرت دور موتور لباسشویی ها قدرت میانه می تواند 600 با 800 دور در دقیقه باشد).

البته تمامی موارد فوق در لباسشویی های مدرن تر قابلیت تنظیم مجدد را نیز خواهد داشت.

این حالت شستشویی پیشنهاد من به شما خواهد بود. البته با این تغییر که آب را روی ۳۰ درجه در نظر بگیرید، به تعداد آبشویی تغییری اعمال نکنید و خشک کن را در کمترین حالت دستگاه که معمولاً ۴۰۰ دور در دقیقه است تنظیم نمایید.

حالت Wool

دمای دستگاه برای لباس های پشمی معمولاً کمترین حالت نرمال که همان 30 درجه است، با تعداد آبکشی حداقل و خشک کن با دور عمومی زیر 600 با 800 دور در دقیقه تنظیم گشته.

از نگاه بنده جز دور موتور ۴۰۰ برای هر نوع لباس پشمی برای مرحله خشک کن، باعث آسیب به ساختار فیزیکی لباس پشمی شده و به نوعی نمدی شدن اتفاق خواهد افتاد.

حالت Quick wash

از تمامی خوانندگان این مطلب تقاضا دارم برای حفظ کیفیت لباس های تان تا آنجا که برایتان امکان دارد از این گزینه جهت شستشوی آن ها استفاده نکنید.

فرایند شستشو در این حالت در زمان خیلی محدود صورت گرفته، لذا شستشو به طور دقیق انجام نخواهد شد. از طرفی مرحله خشک کن در بالاترین حالت دور در دقیقه تنظیم گردیده تا لباس همزمان با اتمام کار دستگاه به صورت خشک شده تحویل داده شود.

تردید نکنید این سرعت بالای شستشو و خشک کردن همزمان باعث سرعت بالا در آسیب دیدن لباس‌ها نیز خواهد شد.

موارد دیگر در رابطه با برنامه های شستشوی ماشین لباسشویی در بخش بعدی تشریح خواهد شد. لازم به توضیح است از آنجا که موارد فوق می بایست مورد توجه تولید کنندگان و فروشندگان لباس قرار داشته باشد تا بتوانند اطلاعات بهتری در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند، از این رو در دوره های پارچه شناسی به موارد فوق به صورت کامل اشاره می شود.

برنامه های شستشویی ماشین لباسشویی