پارچه های سبک

همه ما می دانیم که لباس های مختلف از پارچه های متنوع و با شاخص های مختلفی تولید می شوند. وزن پارچه های کاربردی در صنعت پوشاک معمولا مابین ۳۰ تا ۵۱۰ گرم بر متر مربع می باشد. این وزن با توجه به نوع جنس پارچه، کاربرد آن، نوع بافت و ضخامت پارچه متفاوت خواهد بود. همانطور که پیش تر نیز اشاره داشتیم وزن پارچه با دو واحد گرم بر متر مربع و اونس بر یارد مربع بیان می شود. به طور کلی پارچه های سبک عموماً برای فصل گرم سال و پارچه‌های سنگین تر برای فصل سرد سال مناسب هستند.

پارچه های سبک

در نظر بگیرید که در یک روز نسبتا گرم تابستانی قصد دارید به خارج از خانه بروید، بدون تردید اولین انتخاب برای شما سبکترین لباس هایتان است. کاملا مشخص است که در یک روز آفتابی و گرم، راحتی شما با یک لباس سبک، تنفس پذیر و جاذب رطوبت به مراتب بیشتر خواهد بود. در این بین سبکی پارچه بر روی تنفس پذیری آن تا حد زیادی تاثیر مثبت داشته و جاذب بودن نیز با توجه به جنس پارچه مشخص می شود.

تنوع پارچه های سبک

بر اساس تعریف، پارچه های سبک، وزنی تا ۱۴۰ گرم بر متر مربع دارند. بافت این پارچه ها می تواند انواع مختلف داشته باشد. در اینجا نام چند نوع شناخته شده از این پارچه ها ارائه می شود:

شیفون؛ پارچه ای حریری و سبک که به میزان کمی درخشندگی دارد. وزن این پارچه ها از ۶۰ تا ۹۰ گرم بر متر مربع متغیر است.این پارچه در جنس های پلی استر، ویسکوز و پنبه موجود می باشد. کاربرد این پارچه لباس های مجلسی، پیراهن و شومیز زنانه است.

لنو؛ لنو یا گاز نام نوعی پارچه سبک است که بافتی باز دارد. از این پارچه سبک برای تولید لباس های خنک تابستانی زنانه مثل تاپ و دامن استفاده می شود.

ژرژت؛ نام این پارچه در گذشته به واسطه استفاده ابریشم در تولید آن همواره معروف بود. این پارچه امروزه از پلی استر، نایلون و ویسکوز تولید می شود. استفاده از نخ های با تاب زیاد شاخص ویژه این نوع پارچه است. وزن این پارچه ها از ۳۰ تا ۸۰ گرم بر متر مربع متغیر است.

تور حریر؛ پارچه های تور ظریف، پیچیده و فرم دارد هستند. این پارچه در تولید لباس شب و عروس کاریرد دارند. پنبه، پلی استر، نایلون و الاستان الیاف کاربردی در تولید این پارچه هستند.

وال؛ پارچه وال دارای بافت ساده تاری پودی است. جنس این پارچه معمولا پنبه، پنبه / پلی استر و این روز ها ۱۰۰ درصد پلی استری است. از جنس پلی استری این پارچه در تولید شال و روسری استفاده می شود.

باتیسته؛ این پارچه بسیار شبیه به پارچه وال است، البته وزن پایین تری نسبت به وال دارد. جنس های مختلفی از این پارچه در بازار عرضه می شود. ظرافت بالای این پارچه باعث می شود تا نیاز به مراقبت زیادی داشته باشد.

تال؛ تور تال یا تال نام این پارچه سبک است. یافت این پارچه گرباف و از نوع تاری است. جنس های مختلفی همچون نایلون، ویسکوز و پلی استر در تولید این پارچه کاربرد دارد. از این پارچه در تولید لباس زنانه استفاده می شود.

پارچه سبک
پارچه سبک