تفاوت پنبه و لینن

پارچه پنبه و لینن هر دو پارچه های نرم ، بادوام و تنفس پذیر هستند و از دسته الیاف طبیعی به حساب می آیند. پس کجا تفاوت دارند؟

در بررسی پارچه های پنبه ای در برابر لینن، هر دو الیاف در شرایط خاص و منحصر به خود رشد یافته اند. پارچه های از هر دو جنس پنبه و لینن سازگار با محیط زیست هستند زیرا از دسته الیاف طبیعی تولید شده اند. اما تفاوت های جزئی زیادی بین منسوجات پنبه ای و پارچه های از جنس لینن وجود دارد که هر یک را منحصر به فرد می کند.

تفاوت پنبه و لینن

 

پنبه چیست؟

پنبه از دسته الیاف کوتاه است که از گیاه پنبه تولید می شود. این الیاف با توجه به نژاد طول های مختلفی بین 1 تا 6 سانتیمتر دارد. پارچه پنبه ای از الیاف طبیعی گیاهی پنبه ای تولید شده است. الیاف پنبه در یک محفظه کرکی شکل که غوزه نام دارد رشد می کند. پنبه الیافی نرم و لطیف است که برای تولید پارچه ای بادوام استفاده می شود.

لینن چیست؟

لینن از دسته الیاف مستحکم و سبک است که از گیاه فلکس تولید می شود. نام دیگر این الیاف کتان می باشد. کلمه “linen” از نام لاتین کتان ، “linum usitatissimum” گرفته شده است.

الیاف کتان از دسته الیاف طبیعی است ، مانند پنبه، اما مدت زمان برداشت و فرایند تولید آن به نسبت پنبه طولانی تر است. تولید نخ و پارچه های از جنس لینن نیز فرایند دشواری دارد. تهیه الیاف از گیاه فلکس به این صورت است که ساقه های گیاه برای مدت طولانی ذخیره می شوند تا الیاف نرم شوند. پارچه ملافه، حوله، رومیزی، دستمال و انواع پوشاک از جمله کاربرد های پارچه های از چنس لینن است.

9 تفاوت الیاف پنبه و لینن

تعدادی تفاوت اساسی بین پنبه و پارچه وجود دارد. آنها عبارتند از:

  1. دوام . ارتجاع و انعطاف پذیری پنبه کمی بیشتر از پارچه از جنس لینن است اما به همان اندازه دوام ندارد. پنبه ظریف تر، مانند پنبه مصری، از الیاف پنبه بلند تشکیل شده است، که باعث می شود این پنبه نرمتر و دوام بیشتری نسبت به پنبه استاندارد داشته باشد، اما همچنان مانند پارچه از جنس لینن مقاوم نیست. پارچه کتان بسیار سفت و سخت است اما ماندگاری بیشتری دارد زیرا الیاف سلولز در نخ لینن کمی بلندتر و محکم تر از آنهایی هستند که در نخ پنبه قرار دارند و این باعث افزایش مقاومت و ماندگاری آن می شود.
  2. نرمی . در هنگام لمس پنبه نسبت به پارچه لینن نرم تر است زیرا الیاف کتان نسبت به الیاف پنبه خشن تر هستند. به عنوان مثال ، ملحفه های پنبه ای از همان ابتدا بسیار نرم هستند و می توانند حدوداً پنج سال دوام داشته باشند ، اما ملحفه های کتانی ابتدا پس از چندین بار شستشو ، نرم می شوند و در ادامه بیشتر از 30 سال دوام می آورند.
  3. بافت . پنبه پارچه ای نرم و صاف است ، در حالی که پارچه کتانی در حالتی که بافت شل و سستی داشته باشد هم به نسبت دارای الگوی بافتی خشن و خشک است.
  4. ظاهر . احتمال پرزشدن(pilling) پارچه پنبه ای بیشتر از کتان هستند زیرا الیاف پنبه ضعیف تر هستند. هم پنبه و هم کتان به راحتی چروک می شوند، زیرا از الیاف طبیعی تولید شده اند اما به دلیل سفتی کمی چین و چروک لینن بیشتر است.
  5. ضد حساسیت . پنبه و لینن هر دو ضد حساسیت هستند. با این حال ، پارچه کتانی برای افرادی که آلرژی دارند کمی بهتر است زیرا پارچه های با نمره نخ ظریف و بافت نازک کمتر احتمال دارد که گرد و غبار و ذرات را به دام بیندازد.
  6. جذب . پنبه و کتان هر دو بسیار جاذب آب هستند ضمن آنکه هر دو دارای استحکام عالی در حالت خیس می باشند. پنبه در حالت نرمال کمی جذب بیشتری دارد، زیرا پنبه می تواند بیش از 25٪ از وزن خود آب نگه دارد در حالی که لینن تا 20٪ وزن خود می تواند آب نگه دارد.
  7. انتقال رطوبت . کتان همچنین دارای خصوصیات طبیعی هدایت آب است ، به این معنی که آب (یا عرق) را از پوست می کشد و به سرعت خشک می شود. پنبه همچنین رطوبت را به خوبی هدایت می کند، اما توانایی طبیعی هدایت رطوبت را به اندازه لینن را ندارد.
  8. تنفس . پارچه پنبه ای و پارچه کتان تنفس پذیر هستند، هرچند قابلیت تنفس پنبه بیشتر به بافت پارچه بستگی دارد تا الیاف. برخی از بافت های پنبه ای ، مانند جین یا کرباس، ضخیم تر و تنفس کمتری دارند. از طرف دیگر الیاف کتان توخالی هستند بنابراین هوا و آب به راحتی می توانند گردش کنند.
  9. گرما . پنبه گرما را هدایت نمی کند در حالی که الیاف کتان توخالی است و برای تابستان بسیار خنک است.

 

الیاف لینن