جنس کمربند ایمنی چیست؟

منسوجات و پارچه های مختلف از انواع پوشش و لباس گرفته تا مواردی که به عنوان منسوجات تزئینی و دکوراسیون هستند در زندگی روزمره هر یک از ما می توانند کمک رسان حال باشد. در این میان یک تکه پارچه بافته شده وجود دارد که در واقع می‌تواند هر زمان که ما سوار خودروی خود شدیم جانمان را از خطرات احتمالی نجات دهد. این پارچه همان کمربند ایمنی خودرو است.

قسمت های مختلف کمربند ایمنی یک شگفتی مهندسی است و این فقط به دلیل دستگاه‌هایی که کمربند ایمنی را می‌چرخانند نیست بلکه تا حد زیادی به پارچه این کمربند نیز بستگی دارد. به پارچه کمربند های ایمنی تسمه گفته می‌شود. این تسمه ها با دقت زیادی طراحی شده اند تا دارای مقاومت کششی بسیار بالایی باشند. از سال ۱۹۵۰ که استفاده از کمربند ایمنی توسط صنعت خودرو پذیرفته شد، تا به امروز، سالانه از تعداد زیادی آسیب های بدنی و مرگ جلوگیری می‌کنند.

در گذشته تسمه های کمربند ایمنی روی ماشین های بافندگی ماکویی بافته می شد. این ماشین های بافندگی فقط می توانست حدود 200 پود گذاری در دقیقه انجام دهد.  از سال 1975 ، این پارچه ها توسط ماشین های بافندگی بدون ماکو با توان 1000 پود در دقیقه بافته می شدند. این در حالی است که دستگاه های بافندگی مدرن می توانند در هر دقیقه 3000 پود گذاری انجام دهند! امروزه کمربند ایمنی معمولا از 100٪ پلی استر بافته می شود. این در حالی است که نایلون در گذشته محبوب ترین جنس بود، اما از آنجایی که میزان ارتجاع و کشسانی نایلون بیشتر از پلی استر بوده و همچنین مستعد ساییدگی و پارگی بیشتری است لذا از کاربرد آن در تولید کمربند ایمنی کاسته شد. از طرفی سایش های کوچک و آسیب های حتی جزئی به تسمه کمربند ایمنی مقاومت کششی آن را بطور چشمگیری کاهش می دهد، بنابراین این تفاوت واقعا در کیفیت نهایی این وسیله مهم است. کمربندهای ایمنی همچنین دارای لبه های مقاوم در برابر در رفتگی مخصوصی می باشد. این لبه های تقویت شده با نخ های مستکم همچنین به انعطاف پذیری تسمه ها نیز کمک می کنند.

شاید جالب باشد که بدانید به طور معمول، 150 نخ تار و 150 نخ پود در یک اینچ از پارچه کمربند ایمنی وجود دارد. لازم به توضیح است که این تسمه ها معمولا به صورت سرژه و از نوع جناغی بافته می شوند.

 به شما پیشنهاد می شود سری آینده که سوار خودروی خودتان شدید با نگاه ریزبینانه تری به کمربند ایمنی توجه داشته باشید.

کمربند ایمنی