خشکشویی(بخش اول)

شستشوی لباس همواره با هدف تمیز کردن و آماده کردن آن برای استفاده مجدد می باشد. این هدف در زمان های گذشته و در نسل های پیشین در رودخانه‌ها و با استفاده از وسایلی همچون سنگ و چوب انجام می شد و امروزه با استفاده از مدرن ترین ماشین های لباسشویی با برنامه های شستشوی متنوع انجام می‌گیرد.

بستر شستشو

با مطرح شدن هدف، حالا می بایست راجع به بستر شستشو کمی توضیح داده شود. شستشوی لباس در هر حالتی و با هر ابزاری چه در گذشته و چه حال از دو بخش آب و شوینده تشکیل می‌شود.آب در این نوع شستشو به عنوان بستر در نظر گرفته می شود.  آب در این فرآیند به شوینده کمک می‌کند تا آلودگی، چرک و لکه را از بافت لباس خارج نماید و ظاهر تمیزی برای لباس فراهم آورد. اما از نزدیک به به دو قرن پیش فرآیند دیگری نیز برای تمیز کردن لباس‌ها مرسوم گردید که طی چند دهه اخیر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این روش همان خشکشویی است.

اولین و مهم ترین تفاوتی که میان روش خشکشویی و شستشو با ماشین های لباسشویی وجود دارد استفاده از بستر متفاوت جهت شستشوی لباس است.

در شستشو های قدیمی و شستشو با ماشین لباسشویی همانطور که گفته شد از آب برای تمییز کردن لباس استفاده می شود. اما در خشکشویی از یک حلال شیمیایی که مثل آب حالت مایع دارد بهره گرفته می‌گردد. خشکشویی بر خلاف نامی که دارد یک فرایند خشک نیست، بلکه خیساندن لباس در یک حلال مایع دیگر به غیر از آب می باشد. در گذشته از نفت سفید یا بنزین برای خشک شویی استفاده می شد که امروزه دیگر مرسوم نیستند. تترا کلرو اتیلن(پرکلرواتیلن) که در فرم صنعتی به آن “پِرک” گفته می شود ماده اصلی در این فرایند است. البته حلال های دیگری نیز در خشکشویی استفاده می شوند که از جمله آن می توان به تری کلرو اتیلن نیز اشاره کرد. شاید بد نباشه که اشاره کنم، بنا بر آنچه که در ویکیپدیای انگلیسی آمده است استفاده از پرکلرواتیلن نیز در کالیفرنیا امریکا بعد از پایان سال 2023 ممنوع خواهد بود(منبع).

آسیب‌های لباس

آسیب های احتمای لباس ها مهمترین دلیل در استفاده از فرایند خشکشویی است. به طور کلی خشک شویی برای مراقبت از برخی مدل های لباس که حرارت و آب در شستشوهای مرسوم می تواند به آن ها آسیب برساند لازم است. مواردی همچون لباس های چرمی، ابریشمی، پشمی و همچنین پارچه های حساس را می توان در این بخش قرار داد.

همچنین برخی لکه ها همچون چربی ها و روغن در شستشو با آب از بین نمی روند ولی طی فرایند خشکشویی به راحتی پاک می شوند.

از آسیب های احتمالی همچون آب رفتن و جمع شدگی برخی لباس در جریان شستشو با آب نیز می توانیم به عنوان محدودیت های آب شویی یا همان تر شویی نام ببریم. از این رو برخی جنس لباس ها که احتمال این مشکل در آن ها بالا است می باید توسط خشک شویی ها مورد شستشو قرار گیرند.
زمانی که از خشکشویی صحبت می شود سوالات زیادی در ذهن ما به وجود می آید، تمام این سوالات در قسمت های بعدی این پست مطرح گردیده و به آن ها پاسخ داده خواهد شد. نمومنه سوالاتی که در رابطه با آن ها صحبت خواهیم کرد شامل موارد زیر هستند:

  • آیا بستر شستشو تنها تفاوت این دو روش است؟
  • علت گران بودن خشکشویی با آبشویی چیست؟
  • آیا هر دو به یک میزان لباس ها را تمیز می کند؟
  • آیا از مواد خشکشویی می توان در لباسشویی ها استفاده کرد؟