خشکشویی یا آب‌شویی

یکی از سوالات ذهنی همه ما زمانی که قصد شستشوی لباس هایمان را داریم این است:
با ماشین لباسشویی بشورم!؟
با دست بشورم!؟
بدم به خشکشویی برام بشوره!؟
خراب نشه!!!
در این نوشته قصد دارم در رابطه با جنس لباس‌هایی صحبت کنم که لازم نیست برای شستشوی در منزل(با دست یا با ماشین لباسشویی) نگران آسیب دیدگی آن ها باشید. به این ترتیب با خیال راحت و با در نظر گرفتن نکات شستشویی بدون هیچ گونه آسیبی، لباس هایتان را به راحتی خواهید شست.

آسیب‌های لباس

آب رفتن و جمع شدگی لباس در جریان شستشو از مهمترین مشکلاتی است که شستشوی با آب می‌تواند برای لباس به وجود آورد. از این رو برخی جنس لباس ها که احتمال این مشکل در آن ها بالا است می باید توسط خشک شویی ها مورد شستشو قرار گیرند.
ولی باید در نظر داشت که لباس هایی که ما از فروشگاه ها خریداری می کنیم تماما عملیات مبتنی بر اعمال آبرفت بر روی آن ها اعمال گردیده است(به غیر از برخی جنس های خاص که همواره در معرض آسیب هستند). لذا علاوه بر رفع نگرانی جهت شستشو با آب، برای خشک کردن این دسته لباس ها نیز نباید نگران حرارت خشک کن ماشین های لباسشویی بود.

الیاف طبیعی

لباس های تهیه شده از الیاف طبیعی و به خصوص از جنس پنبه نیاز صرف به خشک شویی نخواهند داشت؛ اگر چه، شستشو با ماشین لباسشویی نیز مستلزم رعایت برخی نکات است. این دست لباس ها می بایست طبق اصول و قاعده خاص خود مورد شستشو قرار گیرند. انتخاب دمای مناسب و اجتناب از شستشو با لباس های با رنگ همسان مهمترین اصولی است که باید در مورد این نوع لباس ها رعایت شود.

الیاف مصنوعی

لباس های تولید شده از الیاف بشرساخته مثل پلی استر، نایلون، اسپاندکس، اکرلیک و استات خاصیت آبرفت بسیار پایینی در جریان آبشویی(شستشو با آب) دارند. لذا برای شستشوی این دست محصولات نیز استفاده از آب با درجه مناسب کاملا صحیح و بدون اشکال خواهد بود و نیازی به خشکشویی نمی باشد.

خشکشویی یا ترشویی لباس - مسعود تالاری

در پایان توضیح دهم که نیاز نداشتن به معنی نباید نیست. یعنی شما به راحتی می‌توانید تمامی لباس‌هایی که در بالا مطرح شد را توسط فرایند خشکشویی مورد شستشو قرار دهید.
در آینده در رابطه با جنس لباس هایی که تنها می توان از خشک شویی برای شستشوی آن ها استفاده نمود مطلب خواهیم داشت.