رنگ لباس مناسب گرما

یکی از سوالاتی که شاید بارها از خود پرسیده باشید این است که چه رنگ تیشرتی برای فصل تابستان خریداری کنید تا کمتر احاس گرما داشته باشید. تردیدی نیست که جنس لباس یک شاخص مهم در احساس راحتی و خنکی در لباس است اما رنگ نیز در این میان از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

رنگ مناسب گرما - مهندس مسعود طالاری

آزمایش روی رنگ لباس

به طور کلی اگر فضای شغلی شما در روزهای گرم سال در محیط باز و زیر نور خورشید است، می بایست همزمان با جنس لباس به رنگ آن نیز هنگام خرید توجه داشته باشید
در یک آزمایش فنی توسط یک دانشمند ژاپنی تعداد 9 تیشرت از یک جنس و با رنگ های مختلف مورد بررسی قرار داده شدند. در این آزمایش از 9 مانکن با حسگر های گرمایی استفاده شد. این آزمایش در گرمای ظهر یک تابستان و در دمای حدود 30 درجه سانتیگراد انجام شد و نتایج جالبی با خود به همراه داشت. (نتیجه این آزمایش در تصویر پایین قابل مشاهده است)

نتیجه آزمایش

همانطور که انتظار می رفت ، تیشرت سفید با دمای تقریباً 30 درجه سانتیگراد خنک ترین بود، تقریباً با دمای هوا در طول آزمایش برابر بود. به دنبال رنگ سفید، رنگ زرد قرار داشت. جالب ترین رنگ های بعدی، به ترتیب، خاکستری و قرمز بودند ، دومی شگفت انگیز است، زیرا قرمز از نظر تأثیر روانی عموماً “داغ” است.

رنگ بنفش درست در وسط این نتیجه گیری قرار گرفت .رنگ بعدی آبی بود که دوباره تا حدودی نتیجه غیر منتظره ای می تواند باشد، زیرا در طراحی بصری آبی یک رنگ “سرد” محسوب می شود. بعد رنگ سبز، سپس سبز تیره، و در نهایت سیاه قرار داشت. حس دمای دو مورد آخر هر دو بیش از 50 درجه سانتیگراد بودند یعنی بیش از 50 درصد گرمتر از نمونه سفید بود.

رنگ مناسب گرما - مهندس مسعود طالاری