لباس دوچرخه سواری

دوچرخه سواری یکی از ورزش های پر طرفدار در ادوار گذشته و حال المپیک می باشد. در این ورزش اگر یک لباس مناسب انتخاب شود، بدون تردید این امر می تواند راحتی دوچرخه سوار را افزایش دهد، همچنین حس راحتی و لذت بیشتر را برای او فراهم کند.

انتخاب اشتباه

بسیاری اوقات تصور می شود فقط با یک تی شرت هم می توان دوچرخه سوار شد، در حالی که پیش تر نیز اشاره کردیم که یک تیشرت از جنس پنبه عرق بدن را جذب می کند و این عرق همواره روی پوست نگه داشته می شود. خیسی حاصل از جذب عرق توسط تیشرت ساده پنبه ای باعث می شود دوچرخه سوار همواره حس سردی را در طول مسیر همراه با خود داشته باشد. با این توضیح کوتاه متوجه خواهیم شد این ورزش نیز همچون بسیار از ورزش های تخصصی دیگر نیاز به لباس مخصوص به خود بوده تا نیاز های خاص دوچرخه سوار را در طول مسیر رکاب زنی برطرف نماید.

لباس دوچرخه سواری

جنس مناسب

بیشتر لباس های دوچرخه سواری مدرن از ترکیب الیاف مصنوعی همچون پلی استر و نایلون در کنار الیاف کشسان تولید می شوند. محصولات تولید شده از جنس پلی استر و نایلون می تواند به راحتی عرق را از سطح پوست برداشته و آن را به خارج از لباس انتقال دهند. این امر باعث خشک و راحت بودن سطح پوست بدن خواهد شد. همچنین میزان درصد جنس و نوع بافت انتخابی همواره متناسب با شرایط خاص آب و هوا مثلا مقاوم در برابر باد و مقاوم در برابر آب در عین تنفس پذیری طراحی و تولید می شوند.

سبکی، انعطاف پذیری، کشسانی و خشک شدن سریع چهار مورد مهم در لباس های دوچرخه سواری هستند. لباس های تولید شده از ترکیب جنس های نام برده شده در این بخش دارای این ۴ خصوصیت مهم می باشند. در این میان تنفس پذیری و مقاومت در برابر گوله گوله شدن مخصوصا در بخش نشیمنگاه شورت های دوچرخه سواری بسیار حائز اهمیت می باشند.

لباس دوچرخه سواری از جنس پشم

در گذشته لباس های دوچرخه سواری تماما از پشم تولید می شدند! شاید مطرح کنید لباس تولید شده از پشم ایجاد خارش و عرق بیشتر نمی کند؟ به طور کلی اگر فردی همچنان الیاف طبیعی را ترجیح دهد، می بایست به دنبال لباس های دوچرخه سواری تولید شده از پشم مرینوس باشد. گوسفندهای مرینوس با زمستان های سرد و تابستان های گرم سازگار شده اند، بنابراین پشم آن ها به طور طبیعی یک سیستم تنظیم حرارتی دارد و هنگامی که با عرق مرطوب می شوند همچنان سطح پوست را گرم نگه می دارند.

برخلاف برخی از الیاف طبیعی، محصولات تولید شده از الیاف مرینوس به طور طبیعی مقاوم در برابر بو می باشند، به همین دلیل برای لباس هایی که ارتباط مستقیم با پوست بدن دارند بسیار مناسب است. پشم مرینوس همچنین نرم و قابل تنفس است، بنابراین برای پوست های حساس نیز عالی است و هیچگونه مشکلات پوستی ایجاد نخواهد کرد. لباس های دوچرخه سواری از جنس پشم مرینوس به طور کلی از ترکیبی از نخ های مرینوس و مصنوعی تولید می شوند تا قدرت و دوام بیشتری داشته باشند.

ویژگی ها و فناوری ها 

لباس های دوچرخه سواری انواع مختلفی دارد. برخی از انواع آن شامل تیشرت و شورت بوده و نوع دیگر به صورت یکسره می باشد. از آنجا که این ورزش زیرشاخه های مختلفی دارا می باشد، لذا تنوع بالایی در این دسته لباس ها با ویژگی های متنوع وجود دارد.

لبه ها – در اکثر پیراهن های دوچرخه سواری یک نوار سیلیکونی در قسمت لبه و روی آستین برای ایستایی بهتر لباس وجود دارد.

نوار سیلسکونی

درزهای Flatlock – در اکثر لباس های دوچرخه سواری درزهایی وجود دارد که صاف هستند تا آسیبی برای ورزشکار ایجاد نکند.

درز flatlock

دید – این لباس ها عمدتا دارای نوارهای بازتابنده نور برای دیده شدن در شرایط تاریکی شب هستند.

نوار بازتابنده نور

زیپ جلویی – یک زیپ تمام قد به ورزشکار این امکان را می دهد در مسیر های طولانی و گرم خنک شوند.

زیپ

جیب ها – لباس های دوچرخه سواری مخصوص جاده به طور معمول دارای سه جیب عقب هستند. برخی ممکن است یک جیب زیپ دار اضافی نیز داشته باشند.

جیب لباس دوچرخه سواری

محافظت از SPF – با توجه به شرایط خاص دوچرخه سواری برخی از پارچه های مدرن اکنون دارای محافظت در برابر نور خورشید هستند.