لباس ورزشی مقاوم در برابر UV

در سومین مطلب در جریان المپیک ۲۰۲۰ توکیو به سراغ لباس های محافظ در برابر نور خورشید خواهیم رفت. لباس های محافظ در برابر نور خورشید به طور خاص برای حفاظت پوست بدن از آفتاب طراحی شده است. انتخاب نوع بافت موثر، همچنین استفاده از نمره نخ مناسب به خودی خود با توجه به سطح پوششی که به وجود می آورند می توانند تا حدی بدن را در برابر نور uv خورشید محافظت کنند. اما برخی از لباس ها مخصوصا لباس های مربوط به ورزش های مخصوص هوای آزاد، دارای پوششی هستند که ورزشکار را در سطح بالاتری نسبت به نور ماورا بنفش خورشید محافظت می کنند.

لباس ورزشی مقاوم در برابر آفتا

لباس های مختلفی در بسیاری از ورزش های حرفه ای دارای این فناوری هستند. این لباس ها می تواند شامل تیشرت، شلوار، تاپ، دامن، شلوارک و حتی کلاه باشد.

لباس ورزش های مختلفی همچون گلف، تنیس و حتی والیبال ساحلی به دلیل شرایط خاص برگزاری مسابقات عمدتا دارای شاخص محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید هستند.

برای آنکه میزان مقاومت پارچه یک لباس در برابر عبور نور ماورا بنفش خورشید مشخص شود، نور uv را به پارچه می تابانند، سپس با یک دستگاه میزان نور عبوری را ثبت می کنند. به این ترتیب میزان مقاومت پارچه در برابر عبور اشعه ماورا بنفش خورشید که در حالت طولانی مدت آسیب رسان است، مشخص می شود. شاخصی که برای این مقاومت در نظر گرفته می شود UPF است. UPF برگرفته شده از سه حرف اول Ultraviolet Protection Fabric می باشد.

UPF (فاکتور محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش) نشان دهنده نسبت آفتاب سوختگی ناشی از اشعه ماورا بنفش بدون و با محافظت از پارچه است. در حالی که پارچه های تابستانی نرمال استاندارد UPF ~ 6 دارند، لباس های محافظ در برابر آفتاب معمولاً UPF ~ 30 دارند ، این بدان معنی است که فقط 1 واحد از 30 ~ واحد UV عبور می کند (3 ~)).

در زیر استاندارد ASTM برای لباس های محافظ در برابر آفتاب و لباس شنا آورده شده است:

امتیاز UPF دسته حفاظت radiation اشعه ماورا بنفش مسدود شده است
UPF 15–24 خوب 93.3–95.9
UPF 25–39 خیلی خوب 96.0–97.4
UPF 40–50+ عالی 97.5–98+

لباس ورزشی مقاوم در برابر آفتا