ماسک های تنفسی

این روزها با وجود بیماری موجود و احتمال انتقال بیماری در سطح جامعه استفاده از ماسک ها جهت کاهش این مواجهه مورد توجه قرار گرفته اس.

انواع ماسک

ماسک ها انواع مختلفی دارند:

  1. ماسک هایی هستند که به آن ها ماسک های جراحی گفته می شود. این ماسک ها ظاهری مستطلی شکل دارند و و جلوی دهان و بینی را می پوشاند.
  2. ماسک های تنفسی، یکی دیگر از انواع ماسک ها می باشد. این دسته ماسک در دو حالت فیلتر دار و بدون فیلتر عرضه می شوند. این نوع ماسک در نوع ساده توانایی آن را دارد که از عبور ذرات با قطر بالای 5 میکرون تا 80 درصد جلوگیری نماید. این در حالی است که اندازه اکثر ویروس ها زیر 3 میکرون است. بنابراین  استفاده از ماسک ها با قدرت بالاتر جهت جلوگیری از انتقال ویروس پیشنهاد می شود، این ماسک ها در استاندارد امریکایی شامل مدل های n95، n99 و n100 می باشد. این سه نوع ماسک نام برده شده تا 95 درصد قادر به ممانعت از انتقال ذرات تا 0.3 میکرون جلوگیری می‌کند.

کاربرد

استفاده از ماسک های پزشکی برای افراد جامعه کار کرد نخواهد داشت و استفاده از آن برای جلوگیری از بیماری توصیه نمی شود. علت این توصیه این است که میکروب ها از طریق هوا به صورت نرمال انتقال پیدا نمی کند لذا ضرورتی به استفاده از ماسک ها وجود ندارد.

اما در صورتی که کسی بیمار باشد یا از فرد بیمار نگهداری می کند بهتر است که از این ماسک ها استفاده کند، چرا که ذرات تنفسی یک از عوامل اصلی در انتقال این بیماری است. لازم است بدانید ذرات تنفسی انتقال یافته از دهان هر فرد در جریان سرفه یا عطسه بین ۵ تا ۱۰ میکرون قطر دارند، بنابراین استفاده از یک ماسک با دقت بالا می تواند کمک رسان باشد.

مقایسه عملکرد انواع ماسک

پیش از هر چیز ما باید بدانیم اندازه ویروس کرونا چقدر است.دانشمندان با استفاده از میکروسکوپ های الکترونی تصاویری ثبت کرده اند اندازه این ویروس را نشان می دهد. بر اساس این تحقیقات ابعاد این ویروس چیزی در حدود 0.125 میکرون تخمین زده شده است. کوچکترین آن 0.06 میکرون و بزرگترین آن ها 0.14 میکرون است.

با توجه به به اندازه مطرح شده در مورد این ویروس لذا می بایست ماسک مناسب جهت جلوگیری از ورود این ویروس به دهان و سیستم تنفسی انتخاب نماییم.

مقایسه ماسک های تنفسی

هر کشور و منطقه استاندرد خاصی را برای تولیدات محصولات خود در نظر می گیرد. به عنوان مثال در اروپا از استاندارد EN 14683 طبعیت کرده این در حالی است که در چین تولید ماسک بر اساس استاندارد YY 0469 می باشد. استاندارد های کشور های مختلف تفاوت های کوچکی با هم دارند ولی در کلیات یکسان هستند. تصویر زیر میزان توانمندی هر نوع ماسک با توجه به استاندارد تولیدی آن که متعلق به هر کشور است نمایش می دهد.

مقایسه ماسک های تنفسی

طول عمر ماسک ها

ماسک های n95تا زمانی که خیس نشوند و به صورت طبیعی و نرمال از آن ها استفاده شود و کثیف نشوند عمری تا حدود ۸ ساعت دارد. این در حالی است که ماسک های جراحی عمر کوتاه تر داشته و هر زمان که خیس شوند به سرعت می بایست تعویض شوند.

در نهایت همه این ماسک ها یک بار مصرف هستند و قابلیت شستشو ندارند.

مخاطرات

ماسک های استفاده شده جز زباله های عفونی هستند. بعد از استفاده نبایستی بدون بسته بندی رها شوند چرا که می توانند خود ناقل بیماری باشند.

پادکست

پادکست مربوط به ماسک های تنفسی را می توانید اینجا گوش کنید:

منابع:

اداره کل تجهیزات پزشکی

Japanese Pitta masks protect against Coronavirus

The National Institute for Occupational Safety and Health (NIOSH)

https://multimedia.3m.com/

https://smartairfilters.com/en/blog/comparison-mask-standards-rating-effectiveness/