پارچه های بدون پرز

پارچه های بدون پرز به آن دسته از پارچه‌های اطلاق می گردد که هیچگونه پرز و الیافی در هنگام استفاده از خود به جای نمی گذارند.

به این ترتیب در صورتی که شما قصد تمیز کردن وسایل الکترونیک خود از جمله صفحه تلویزیون، گوشی موبایل، تبلت و صفحه مانیتور کامپیوتر خود را دارید بهتر است از این نوع پارچه ها استفاده کنید. با توجه به بدون پرز بودن این پارچه ها هیچگونه غبار و ذراتی روی این دستگاه‌ها باقی نخواهد ماند.

لینت(lint) چیست

لینت، به الیاف بسیار ریز گفته می شود که در یکسری از پارچه ها موجود هستند و همزمان با استفاده و با گذشت زمان بر روی سطح پارچه پدیدار می شوند. این پرز ها معمولاً می‌توانند بر روی پارچه های از جنس پنبه، پشم، لینن و دیگر پارچه ها از جنس های دیگر وجود داشته باشند. بر کسی پوشیده نیست که همه ما از پرز هایی که روی قطعات مختلفی الکترونیکی و حتی عینک های خودمان می نشینند خوشنود نیستیم.

استفاده از پارچه های بدون پرز

پارچه های میکروفایبر بدون پرز

یکی از بهترین نمونه های پارچه های بدون پرز، انواع پارچه های میکروفایبر بدون پرز است. این پارچه ها معمولاً همراه با یک سری از وسایل الکترونیکی به شما ارائه می شود، اما در عین حال شما قادر خواهید بود آن ها را از فروشگاه های مختلف خریداری کنید(من یک نمونه برای شما سرچ کردم که می توانید از این طریق بررسی و خرید کنید).

پارچه‌های میکروفایبر بدون پرز از باکیفیت‌ترین الیاف میکروفایبر با تراکم بافت بالا تولید می شود. این پارچه ها با هدف از بین بردن گرد و غبار، لکه های روغنی روی قطعات الکترونیکی، جای دست و مواردی از این دست به کار برده می شوند.

پارچه های تمییز کننده پنبه ای
پارچه های پنبه ای نمی‌توانند بدون پرز باشند، زیرا این پارچه ها از الیاف پنبه ای که خود که دارای اندازه طولی ریزی هستند تهیه گردیده است. بنابراین هنگام استفاده از پارچه های پنبه ای یا حوله های تمییز کننده از جنس پنبه، الیاف ریز بر روی دستگاه های مختلف از جمله موبایل و حتی عینک های ما باقی خواهد ماند.

البته نمونه هایی از پارچه های پنبه ای وجود دارد که میزان پرز آن ها کمتر است. به طور کلی با افزایش تاب نخ و بالا بردن تراکم بافت پارچه میزان پرز دهی به حداقل می‌رسد. ولی خب همزمان میزان نرمی پارچه نیز کاسته خواهد شد. این کاهش نرمی می تواند بر روی صفحات حساس خش ایجاد کند. بنابراین اگر به دنبال پارچه بدون پرز هستید بهتر است به دنبال پارچه های پنبه ای نباشید.

پارچه های تمییز کننده پلی استری

اگر می خواهید هیچ گونه پرزی پس از تمیز کردن وسایل مختلف از جمله صفحه ساعت یا لنز دوربینتان نبینید، بهترین انتخاب برای شما پارچه های میکروفایبر بدون پرز از جنس پلی استر است.

استفاده از پارچه های بدون پرز

تجمع بار الکتریکی

این نکته را به ذهن داشته باشید که خود این پارچه ها می تواند مشکلاتی را نیز با خود به همراه داشته باشند.و آن تجمع بار الکتریکی است. این پارچه ها با توجه به اینکه اغلب از الیاف مصنوعی تولید می شوند  قابلیت تجمع بار الکتریکی را دارا می باشند.

همانطور که می دانید الکترون ها دارای دو بار مثبت و منفی هستند. وقتی که دو جسم با بار های مختلف به یکدیگر می‌رسند در این حالت الکترون های با بار منفی به سمت جسمی که دارای الکترون با بار مثبت هست با هدف متوازن سازی بارها حرکت کرده و در اصطلاح تخلیه الکتریکی صورت می گیرد. تخلیه بار الکترونی می تواند به تجهیزات الکترونیکی ما آسیب برساند.

هنگام انتخاب این پارچه ها در نظر داشته باشید که قابلیت تخلیه بار الکتریکی داشته باشند. همانطور که پیش تر در رابطه با تجمع بار الکتریکی توضیح داده شد بسیاری از این پارچه ها تمایل به تجمع این بار روی خودشان دارند. اگر شما می خواهید  در رابطه با پارچه و وسایلی که تمیز می کنید این اتفاق رخ ندهد، نمونه های مقاوم در برابر تجمع بار الکتریکی را باید انتخاب نمایید.(در اینجا می توانید پادکست مربوط به تجمع بار الکترونی را گوش کنید)

نحوه استفاده از پارچه های بدون پرز

این پارچه ها دوام بسیار بالایی دارند و در بسیاری مواقع قابلیت شستشویی نیز خواهند داشت. دوام بالای این پارچه ها باعث می شود که دیرتر خراب شوند لذا به این پارچه ها دوستدار محیط زیست هم به نوعی گفته می شود.

لکه بری با پارچه های بدون پرز

برای اینکه بتوانیم  لکه های موجود روی قطعات الکنرونیکی را از بین ببرید، می توانید این پارچه ها استفاده کنید. برای این منظور می توانید آن ها را کمی نم‌دار کرده و بر روی قطعات الکترونیکی خود مالش دهید. به یاد داشته باشید که از به کار بردن شوینده ها خود داری کنید چرا که در برخی مدل های این پارچه ها استفاده از شوینده ها باعث از بین رفتن کارایی آن ها خواهد شد.

پارچه های پولیش جواهرات

نمونه هایی از پارچه های بدون پرز در جواهری فروشی ها نیز استفاده می شود. این پارچه ها توسط یکسری مواد تمیز کننده پوشش داده شده اند. نکته جالب در رابطه با این پارچه ها خاصیت جداگانه دو سمت پارچه است یک سمت این پارچه ها برای تمیز کردن و یک قسمت دیگر آن برای برق انداختن آماده استفاده شده است. (نمونه وبسایت فروش این نوع پارچه ها)

استفاده از پارچه های بدون پرز در طلا فروشی

قیمت پارچه های بدون پرز

این پارچه ها قیمت های گوناگون و متفاوتی دارند ولی انواع با کیفیت آن قیمت بالایی را دارا می باشند. این روزها تعداد بالایی از تبلیغات برای این سبک پارچه ها در سایت های مختلف و در فروشگاه های اینترنتی مختلف می توانید ببینید(مثلا در این وبسایت).

نمونه های ارزانتر از پارچه‌های میکروفایبر در بازار موجود می باشد که یک فرم هوله ای شکل دارند. این ها پارچه های میکروفایبر تمیز کننده هستند ولی از دسته بدون پرز نخواهند بود.