چروک شدن لباس خوب است یا بد؟

چروک شدن لباس یکی از مسائلی است که همه ما به نوعی با آن مواجه هستیم. در فرآیند تولید پوشاك از الیاف مختلف استفاده می‌شود كه هر یك كاربرد منحصر به فردی را دارا می‌باشند. از جمله الیاف طبیعی كه بصورت گسترده در این صنعت استفاده می‌شود پنبه، پشم، ابریشم، كتان و … می‌باشد و از جمله الیاف مصنوعی می‌توان به پلی‌استر،‌ اكریلیك، نایلون و … اشاره نمود.

به عنوان مثال در صورتی كه یك لباس خنك و سبك مدنظر باشد از منسوجات پنبه‌ای و یا كتانی استفاده شده و در صورتی كه افزایش مقاومت در برابر چروك شدگی مدنظر باشد می‌توان از الیاف پلی‌استر در ساختار پارچه استفاده نمود.

باید در نظر داشت که استفاده از الیافی همچون پلی‌استر در ساختار بافت پارچه‌های قابل استفاده در صنعت پوشاك باعث كاهش میزان راحتی لباس می‌شود(البته این روزها با پیشرفت تکنولوژی این معضل نیز رو به کاهش است). اما باید توجه داشت که وجود پلی‌استر در ساختار پارچه باعث كاهش قیمت تمام شده و در عین حال افزایش مقاومت در برابر چروك شدگی محصول نهایی می شود.

موضوع قابل توجه با توجه به مطالب مطرح شده در مطالب گذشته الیاف مصنوعی راحتی و الیاف طبیعی را به هیچ عنوان نخواهند داشت، بنابراین چروك نشدن لباس شاید یك دلیل خوب در انتخاب لباس باشد ولی در عین حال معایبی از جمله کاهش میزاان راحتی را به همراه خواهد داشت.

علم پارچه شناسی به ما کمک می کند تا پارچه ای را برای تولید پوشاک استفاده کنیم تا بالاترین سطح راحتی را از تمامی جهات برای مصرف کننده فراهم آورد. مطمئنا مقاوم بودن پارچه در برابر چروک شدن به همراه راحتی لباس هر دو از نیاز های اصلی هر مصرف کننده پوشاک استت که می بایست توجه ویژه ای به آن شود.

چروک شدن لباس
چروک شدن لباس