گام اول – جنس لباس ورزشی

یکی از پرتکرار ترین سوالات در رابطه با لباس های ورزشی مربوط به جنس این دسته لباس ها می باشد. بنابراین در اولین گام در بررسی لباس های ورزش در جریان بازی های المپیک ۲۰۲۰ توکیو به سراغ پاسخ به این سوال خواهیم رفت.

پنبه و پلی استر از پرکاربردترین جنس الیاف در تولید انواع لباس، همچنین لباس ورزشی می باشد. لذا در این مطلب به تفاوت‌های پنبه و پلی استر در تولید لباس ورزشی پرداخته خواهد شد. این دو جنس پر کاربرد در هفت مورد با هم مقایسه می شوند و در پایان از شما سوال خواهد شد که کدام یک از این دو جنس برای تولید لباس ورزشی مناسب تر است.

ماهیت جنس

پنبه یک لیف طبیعی است، در حالی که پلی استر از دسته الیاف بشر ساخته مصنوعی به حساب می آید.

پنبه > پلی استر

دوام

پارچه تولید شده از پنبه به مراتب سریعتر از پلی استر دوام خود را از دست می دهد. این اتفاق به طور خاص پس از تعدد شستشو و استفاده مکرر بیشتر خود را نشان می دهد. لباس ورزشی تولید شده از جنس پنبه پس از طی زمان کوتاه ابتدا شل تر شده و در ادامه ساختار و زیردست پارچه نرم تر می شود. این در حالی است که پلی استر در طول زمان برای یک ورزشکار که تحرک بالایی دارد و لباسش مدام تحت کشش قرار میگیرد بسیار با دوام تر بوده، همچنین در شستشوهای مکرر نیز دوام و ثبات بهتری نسبت به نوع پنبه ای خواهد داشت.

پنبه < پلی استر

تنظیم حرارتی(دما)

در جریان ورزش، دمای بدن ما بالا می رود، لذا بدن ما با عرق دمای خود را تنظیم می کند. عرق پس از خروج از بدن می بایست از روی پوست تبخیر شود. می دانیم که برای تبخیر نیاز به حرارت است، لذا دمای مورد نیاز برای تبخیر عرق، از بدن گرفته می شود. در این حالت پنبه به عنوان یک لیف طبیعی جاذب رطوبت و عرق بدن ما می باشد، به این ترتیب عرق به جای تبخیر شدن جذب الیاف پنبه می شود. این در حالی است که، پلی استر به دلیل جذب پایین رطوبت، هیچ گونه جذب عرق و رطوبتی از روی پوست نداشته و صرفاً عرق و بخار حاصل از عرق را به سطح خارج پارچه انتقال می دهد. به این ترتیب در شرایط استفاده نرمال پنبه یک انتخاب عالی برای استفاده روزمره ما خواهد بود، اما در کاربرد ورزشی که میزان تحرک و تعرق بالا می باشد پنبه انتخاب اول ما نمی تواند باشد. دلیل این اتفاق این است که اگر در آب و هوای سرد مشغول به ورزش باشیم پس از اتمام ورزش به دلیل خیس بودن پارچه پنبه ای بدن ما احساس سرما شدید خواهد داشت و در حالت گرما بدن ما احساس خیسی خواهد کرد. هر دو حالت نام برده شده برای ورزشکار می تواند مشکل ساز باشد.

پنبه < پلی استر

راحتی

داشتن احساس راحتی همواره از مهمترین دلایل ما در انتخاب یک لباس ورزشی خواهد بود. پلی استر به دلیل مصنوعی بودن در برخی موارد باعث می‌شود گروهی از افراد نسبت به آن حساسیت داشته باشند(البته این حساسیت و آلرژی قطعاً با تمامی انواع لباس های پلی استری نخواهد بود). در مقابل پنبه یک لیف طبیعی و تنفس پذیر است لذا افراد حس مطلوبتری به جهت احساسی با آن دارند.

پنبه > پلی استر

نگهداری

همانطور که اشاره شد پنبه دوام کمتری نسبت به پلی استر دارد. به این ترتیب در این بخش خواهیم گفت در جریان شستشو پنبه به نسبت پلی استر بیشتر مستعد زوال و آسیب دیدن می‌باشد. این در حالی است که پلی استر نسبت به پنبه در برابر حرارت آسیب پذیر تر است. همچنین پلی استر به جهت اتو کردن نیز بسیار حساس تر از پنبه می باشد(البته پلی‌استر اصولاً نیاز چندانی به اتو نداشته زیرا مقاومت خوبی در برابر چروک دارد). در نهایت نگهداری پلی استر در طول زمان راحت تر از پنبه است.

پنبه < پلی استر

قیمت

بیان این تفاوت کمی پیچیده است، زیرا کیفیت همواره در قیمت تاثیر گذار می باشد. اما اگر بخواهیم یک مقایسه ساده داشته باشیم پنبه به مراتب گران تر از پلی استر است.

پنبه < پلی استر

وزن

پلی استر به‌طور کلی سبک‌تر از پنبه است، بنابراین اگر به دنبال یک لباس ورزشی با وزن سبک هستید، پلی استر انتخاب مناسب تری برای لباس ورزشی شما خواهد بود.

پنبه < پلی استر

بررسی نهایی

در پایان این سوال مطرح می شود با وجود این بررسی و بیان تفاوت های موجود بین پنبه و پلی استر کدامیک انتخاب مناسب تری برای یک لباس ورزشی خواهد بود؟

 

پنبه یا پلی استر