انواع جنس روتختی

روتختی را می توان از تنوع بالایی از جنس در بازار تهیه کرد، که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. در این مطلب برخی از متداول ترین جنس الیاف کاربردی در تولید روتختی ارائه می شود.
 

پنبه:

پنبه یکی از محبوب ترین جنس الیاف برای تولید روتختی است. محصولات از این جنس نرم، تنفس پذیر و راحت است. ملحفه های پنبه ای در انواع مختلفی مانند پنبه مصری، پنبه پیما و پنبه ارگانیک وجود دارند که هر کدام دارای سطوح مختلف کیفیت، دوام و البته قیمت هستند.
 

پلی استر:

پلی استر یکی از الیاف مصنوعی است که به دلیل دوام و مقاومت در برابر چین و چروک شناخته شده است. اغلب با الیاف دیگر ترکیب می شود تا گزینه ای مقرون به صرفه تر و البته مقاوم تر ایجاد شود. روتختی های پلی استری در مقایسه با الیاف طبیعی مانند پنبه تنفس پذیری به مراتب کمتری دارند.
 

لینن:

لینن از دسته الیاف طبیعی است که از ساقه گیاه فلکس تهیه می شود. محصولات تولید شده از این جنس الیاف بسیار تنفس پذیر بوده و خاصیت جذب رطوبت عالی دارد و برای آب و هوای گرم مناسب می باشند. رو تختی های از جنس لینن دارای گره های طبیعی روی سطح پارچه می باشند.

ابریشم:

ابریشم، جنس الیاف مجلل و صاف است که به لطافت و ظاهری براق معروف است. این یک لیف طبیعی است که توسط کرم ابریشم تولید می شود. ملحفه های ابریشمی بسیار تنفس پذیر هستند و می توانند به تنظیم دمای بدن کمک کنند و برای فصول گرم و سرد مناسب باشند.
 

میکرو فایبر:

میکروفایبر یک لیف مصنوعی است که معمولا از جنس پلی استر و یا ترکیب پلی استر و نایلون تولید می شود و بسیار ظریف هستند. این دسته الیاف به خاطر نرمی و دوامشان معروف هستند. رو تختی های تولید شده از الیاف میکروفایبر اغلب ضد حساسیت هستند و در برابر لکه ها و چین و چروک ها مقاوم می باشند. آنها گزینه ای مقرون به صرفه هستند اما ممکن است به اندازه الیاف طبیعی تنفس پذیر نباشند.

بامبو:

رو تختی های از جنس بامبو از الیافی با همین نام یعنی بامبو تولید شده‌اند که به دلیل نرمی، قابلیت تنفس و خاصیت جذب رطوبت شناخته شده هستند. این دسته از محصولات اغلب ضد حساسیت و سازگار با محیط زیست می باشند، زیرا بامبو یک منبع پایدار و تجدید پذیر است.
 
توجه به این نکته مهم است که حس و کیفیت انواع روتختی می‌تواند بر اساس عواملی مانند تعداد نخ، بافت و مراحل تکمیل متفاوت باشد. تعداد نخ ها به تعداد نخ ها در هر اینچ مربع اشاره دارد، و در حالی که می تواند نشانگر کیفیت باشد، تنها عامل تعیین کننده نیست. انواع بافت مانند پرکال یا ساتین نیز بر روی بافت و عملکرد این محصولات تاثیر می گذارد.
انواع جنس روتختی