لباس های ورزشی و بازی های المپیک

دور جدید بازی های المپیک که قرار بود در تابستان 2020 به میزبانی توکیو ژاپن برگزار شود، به دلیل همه گیری بیماری کرونا با یک سال تاخیر از از اول مرداد ماه به مدت 17 برگزار خواهد شد. در این بازه زمانی 28 رشته ورزشی مختلف برگزار می شود. بازیکنان فعال در این 28 رشته ورزشی از لباس های ورزشی مختلفی استفاده می کنند. از این رو سعی خواهم داشت در این 17 روز به طور تناوبی در رابطه با لباس های ورزشی و شاخص های مربوط به آن ها مطالب جدید و کاربردی جمع آوری کنم و در اختیار شما عزیزان قرار دهم.

درک اطمینان از رفتار و خصوصیات پارچه در طراحی و توسعه یک لباسِ کاربردی، بسیار حیاتی است. برای مثال، یک پارچه گردباف سوزنی تولید شده از 100% الیاف پلی استر اصولا با هدف انتقال رطوبت به خارج از پوست، خشک شدن سریع و کاربردی برای استفاده روزمره طراحی می شود. از طرف دیگر پارچه ژرژت با بافت ساده و تولید شده از 100% پلی استر به دلیل تاب بالای نخ باعث می شود از لطافت پارچه کاسته شود و در صنعت مد و پوشاک کاربردی می باشد. صنعت نساجی طی سالیان اخیر تکامل پیدا کرده اند، به طبع آن، پارچه ها نیز نقش موثری در توسعه لباس های ورزشی دارند. در حقیقت، کیفیت پارچه و شاخص های مربوط به آن کیفیت یک برند و هویت آن را بیان می کند. در این مجموعه مطالب قصد بر آن است خصوصیات ضروری و مطلوب، مناسب برای پوشاک با عملکرد بالا و به طور خاص لباس های ورزشی بیان گردند. به این ترتیب کاربرد لباس های ورزشی متنوعی را به بحث گذاشته خواهد شد. به طور کلی، لباس هایی که برای صنعت مد و فشن طراحی شده اند باید ویژگی هایی همچون دوام، استحکام، ثبات رنگی، زیبایی شناسی و…  را داشته باشند. این ویژگی ها برای استفاده روزمره از لباس و نگهداری آن ها اجباری می باشند. در حالی که، در خصوص لباس های با کارایی بالا الزامات و خصوصیات، عملکردی هستند. از جمله خصوصیات عملکردی البسه ورزشی می توان به انتقال رطوبت، مقاومت حرارتی، ضد آب بودن و مقاوم در برابر آتش اشاره داشت.

همچنین، تعامل بدن انسان و لباس بسیار مهم است، این اتفاق برای لباس هایی که در تماس مستقیم با بدن هستند، همچون لباس های بیس از اهمیت بالاتری برخوردار خواهد بود. این دسته لباس ها با تنظیم حرارتی که انجام می دهند نقش مهمی در سلامتی ورزشکار خواهند داشت. لباس های ورزشی به طور عمده از هر دو بافت تاری پودی و گردباف تولید می شوند، ضمن آنکه از الیاف طبیعی و مصنوعی به طور مجزا و همچنین در کنار هم نیز در تولید این لباس ها استفاده می شود.

با این مقدمه کوتاه بریم برای یک مجموعه بلند از کارایی لباس های ورزشی…

المپیک 2020