پارچه لباس عروسک

یکی از دغدغه های والدین زمانی که عروسکی برای فرزندانشان خریداری می کنند کیفیت جنس آن است. لباس عروسک و جنس پارچه استفاده شده برای تولید آن بدون تردید مهمترین بخش از بدنه یک عروسک می باشد. در این مطلب، نگاه کوتاهی به شاخص های مربوط به این لباس ها خواهیم داشت. لازم به توضیح است که موارد فوق بر اساس استاندارد 1453 سازمان استاندارد ملی ایران بیان می شود.

ويژگي هاي فنی پارچه

به طور کلی پارچه مورد مصرف براي لباس عروسك و يا اسباب بازی های پارچه‏ ای می بایست در مقابل آتش مقاوم بوده و يا اينكه سرعت انتشار آتش در آن ها كم باشد.

رنگ پارچه

نوع رنگزای مورد استفاده برای رنگرزی این دسته پارچه ها می بایست غیر سمی و بدون بو باشند. از آنجایی که این پارچه ها داخل دهان کودکان می رود، خروج رنگ از پارچه ها می بایست در حد صفر باشند. همچنین این پارچه ها می بایست عاری از هر گونه سرب و فلزات سنگین باشند.

جنس پارچه

پارچه های مختلف از جنس الیاف طبیعی، بازیافتی و مصنوعی همچون پنبه، پشم، ویسکوز، استات و پلی استر در تولید لباس عروسک استفاده می شود.

دکمه‏ و ضمائم

دکمه لباس های عروسک حتما بايد بصورت فشاری و پلاستيكی باشند. باید در نظر داشته باشید که دکمه های دیگر از هر نوعی می تواند بسیار برای سلامت کودکان خطر ناک باشند. همچنین اگر در ساختار لباس به زیپ نیاز است، حتما بايد زيپ پلاستيكی استفاده شود.

درزها

لباس عروسك با هر روش كه دوخته می شود نبايد دارای سرنخ های آزاد و يا نخ های شل باشند. به این ترتیب لبه درزها می بایست حتما سردوزی شده و لبه پارچه ها نخ های اضافی نداشته باشند. همچنین نوع دوخت درز لباس عروسک باید به شکلی باشد که مواد پركننده آن از بين بخيه‏ های دوخت خارج نشوند.

بسته بندی

برای جلوگيري از آلوده شدن عروسك ها(لباس عروسک) می بایست داخل یک پوشش نايلوني و يا سلوفن نگهداری شوند.

نگهداری و شستشو

لباس عروسک ها حتما باید قابلیت جدا شدن از بدنه عروسک را داشته باشند تا در صورت آلوده شدن به راحتی قابل شستشو باشند. لباس و پارچه عروسک ها می بایست دارای لیبل مراقبتی باشند. این لیبل ها باید شامل اطلاعات نخوه شستشویی لباس عروسک باشند و در یک نقطه قابل دسترس از ساختار عروسک دوخته شوند.

آزمون ها

آزمون های مختلفی برای تائید رعایت موارد فوق وجود دارند. این آزمون ها شامل آزمونهای ظاهری، تست ثبات رنگ در برابر شستشو، آزمایش مقاومت در برابر آتش و همینطور آزمون تشخيص مواد سمی در رنگ می باشد.

لباس عروسک