چرا پشم…!؟

الیاف پشم، الیافی است که روی بدن گوسفند رشد می کند. کلمه پشم به موی چیده شده از بدن گوسفند اطلاق می شود اما گاها در رابطه با بز، شتر، خرگوش و غیره که الیاف مویی دارند نیز استفاده می شود. هر بار که پشم از روی پوست حیوان چیده می شود با گذشت زمان دوباره روی بدن حیوان رشد می کند و در طول عمر حیوان نیز همواره به رشد خود ادامه می دهد. کلمه پشم همچنین به پارچه های تولید شده از این جنس نیز استفاده می شود. پشم گوسفند انواع مختلفی دارد و مبتنی بر نژاد گوسفند ویژگی های خاص خود را دارد.

انواع پشم (محبوب ترین)

پشم گوسفند؛  این پشم سنتی است که می توان از هر پشم گوسفندی تهیه کرد.

پشم گوسفند مرینوس؛  پشم مرینو(مرینوس) از گوسفندی با همین نام یعنی مرینو(مرینوس) گرفته شده می شود.  ظاهر ظریف و نرم شاخص اصلی پارچه های از این نوع نژاد پشم است. این نوع پشم نسبتا گران است. وجه تمایز آن با سایر انواع پشم مقاومت آن در برابر پرز یا پیلینگ شدن می باشد.

پشم موهر؛ الیاف موهر(Mohair) از بز انگورا گرفته شده است. این نوع الیاف بسیار نرم نیست و بسیاری از افراد با پوشیدن پارچه از این نوع جنس حس خارش روی پوست دارند.

پشم انگورا؛  پشم انگورا  از موی خرگوش آنگورا تولید شده است. شاخص اصلی آن بافت سطح کرکی و لمس نرم آن است. نسبتا گران است، زیرا از نژاد خاصی از خرگوش گرفته می شود. برای بهبود پایداری پارچه، انگورا اغلب با نایلون مخلوط می شود.

 پشم کشمیر؛  کشمیر الیافی است که پارچه تولید شده از آن  نرم و مجلل است. الیافی که برای تهیه پارچه کشمیر استفاده می شود از مناطق خاصی از بدن بز کشمیر تهیه می شود و به همین دلیل گران است.

پشم آلپاکا؛  از موی آلپاکای پرویی تهیه می شود. پشم آلپاکا یک لیف طبیعی، براق ، ابریشمی ، نرم و در نتیجه مجلل است. گرمتر از پشم معمولی است، فلس دار نیست. همچنین لانولین ندارد و بنابراین ضد حساسیت است.

مزایای رایج پارچه های پشمی

از جمله مهمترین شاخص های الیاف پشم طبیعی بودن آن است. همچنین گرم بودن، امکان مراقبت آسان و در نهایت تنفس پذیری شاخص های بعدی در اهمیت این الیاف به حساب می آیند.

الیاف پشم انعطاف پذیر و کشسان است و می تواند بیش از 20000 بار بدون خطر شکستن خم و راست شود. این الیاف به دلیل ساختار سلولی پیچیده ای که دارند، می تواند بخار آب را جذب کنند ، اما خود آب را دفع کنند. هیچ الیاف مصنوعی وجود ندارد که بتواند همه این ویژگی ها را یک جا داشته باشند.

پشم رنگها را عمیق و مستقیم بدون هیچ گونه استفاده از مواد شیمیایی جذب می کند. به همین دلیل ، پشم را می توان در رنگهای زیبا و غنی رنگرزی کرد.

پشم یک الیاف جاذب است و بنابراین می توان در آب و هوای گرم و سرد از آن استفاده کرد. وقتی هوا گرم است، پشم عرق را جذب می کند و یک لایه هوای عایق خشک را در کنار پوست نگه می دارد. وقتی هوا سرد و مرطوب است، پشم رطوبت را جذب می کند و یک لایه هوای عایق خشک را در کنار پوست نگه می دارد. این فرایند باعث می شود سیستم گرمایش و سرمایش طبیعی بدن بهتر کار کند.

برخلاف بسیاری از الیاف مصنوعی و برخی الیاف طبیعی، پشم به طور طبیعی در برابر شعله ور شدن مقاوم است. پشم هنگام آتش گرفتن (مانند پارچه های دیگر) ذوب نمی شود و به پوست نمی چسبد، این الیاف به جای اینکه در آتش شعله ور شوند، بدون شعله می سوزد و زغال می شود. اگرچه آتش شدید پارچه های پشمی را می سوزاند ، اما وقتی منبع شعله برداشته شود معمولاً خود خاموش می شود.

الیاف پشم